کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

در این وبلاگ میخواهم به شما نکات کاربردی و اصولی درباره پرورش زنبور عسل آموزش دهم همراه من باشید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

استخراج موم عسل به روش خورشیدی

برای استخراج خورشیدی موم عسل تنها کافی است دما تا ۶۸الی ۷۰ درجه سانتیگراد بالا رود . در موم ذوب کن خورشیدی موم عسل با بهترین کیفیت عمل می آید. ولی تنها ۷۵% این روش در شان های قدیمی موثر است زیرا زمانی که شان های قدیمی ذوب می شوند کپه تفاله نوزادان موفق همانند یک اسفنج عمل کرده و موم عسل را جذب می کند، در این صورت جریان آن کاهش می یابد. یک مانع دیگری این است که پایه اصلی باید دائما در مقابل آفتاب گردش داده شود در هوای ابری یا نور ضعیف هیچ ثمره ای نمی دهد.این روش آنچنان برای شان های قدیمی موثر نیست و بیشتر برای ذوب کردن سرپوش ها یا شان های جدید به کار می رود. باید بدانید که اگر خودتان این موم ذوب کن خورشیدی را ساختید ، به یاد داشته باشید که شیشه این موم ذوب کن حتما دو جداره باشد.

استخراج موم عسل با استفاده از آب جوش یا بخار آب

این روش مورد پسند همگان است برای استخراج موم عسل باید تجهیزات آن از آلومینیوم، مس و یا استیل ضد رنگ ساخته شود. روی، ترکیب قلع و سرب، آهن سفید و آهن گالوانیزه به دلیل اینکه موم را تیره می کنند چندان توصیه نمی شوند.

استخراج موم عسل با آب جوش و با استفاده از غوطه وری اجباری

شان ها همگی در یک کیسه از کنف هندی جا داده می شوند که بعدا باید خیلی محکم آنرا گره زد. و کیسه را داخل یک دیگ بزرگ آشپزی و یا دیگ جوشاننده پارچه زنبور عسلکه با آب پوشیده شده می اندازیم.جهت اطمینان از خیس شدن کامل آن باید سنگین باشد، آب را می جوشانیم، موم عسل از آب سبک تر است بنابراین از میان کنف هندی فیلتر شده به سطح آب می آید. پس از سرد شدن، موم به حالت جامد در می آید که به صورت یک قالب در سطح آب ظاهر می شود. تمامی تفاله های موجود در کیسه باید دور ریخته شوند. استخراج موم عسل  بااین روش خیلی پایین است چون موم عسل تحت پرس قرار نمی گیرد همه موم ها از کیسه خارج نمی شود .

استخراج موم عسل

استخراج موم عسل با آب جوش و فشردن موم

تمام شان ها را در داخل ظرفی حاوی ۱۲۰ لیتر آب گذاشته و روی آن ۲۰ تا ۳۰ لیتر آب جوش ریخته ، صبر می کنیم تا ذوب شود. بعد از اینکه تمامی موم ها ذوب شدند، توری را برداشته و محتویات را به درون یک کنف هندی مشبک میفرستیم. سپس آن ها را فشار دهید. موم عسل تحت فشار قرار گرفته و سپس بیرون می آید. بعد از اولین فشار شان ها را داخل کنید.لازم است یک بار فشار داده شوند. این روش را سه بار تکرار کنید، هر فشار حدود ۹۰ دقیقه باید طول بکشد. مایع وارد گیرنده ای می شود که موم در آن به دلیل  اختلاف در چگالش بالا می آید و سپس به سرعت سرد شده و به صورت قالب جامدی روی آب ظاهر می شود.

استخراج موم عسل به وسیله بخار

دو تانکر مرتبط با هم به گونه ای تنظیم می شوند که یکی ، یا در داخل دیگری قرار می گیرد و یا روی آن. چهار چوب ها، شان ها و یا سر پوش ها جهت ذوب شدن داخل یک سبد رو باز آهنی، در درون تانکر اصلی، قرار داده می شوند. استخراج موم عسل از طریق بخار، در مورد سرپوش ها یک روش موفقیت آمیز به حساب می آید در حالی که برای ذوب کردن شان های قدیمی زیاد مناسب نیست و تنها ۸۰ تا ۸۲ درصد از موم آن را می توان به دست آورد.

استخراج موم عسل با ترکیبی از بخار و فشار

سبدی از شان های قدیمی، در داخل تانکری مسدود می شود که از جوش پر شده و شامل یک مجرای تنگ می باشد. پیستونی که توانایی وارد کردن فشار های T 15 در دفعات مختلف را داراست، بر این شان ها فشار وارد می کند. تانکر را همچنان برای یک ساعت، در حال جوش آهسته نگاه می دارند. موم به وسیله یک شیر، بالای تانکر خارج می شود. این نوع از ذوب کننده های موم می تواند ۶۰ شان موم و حتی بیشتر از آن را ذوب کند که بازده عالی %۹۵ دارد.

استخراج موم عسل به روش گریز از مرکز

با استفاده از نیروی گریز از مرکز می توان موم را استخراج کرد. در این روش، شان ها در آب جوش ذوب می شوند و مخلوط به دشت آمده در حالی که هنوز درون سبدهایی در داخل یک ذوب کن گریز خالص و تصفیه می شود. مخلوط مورد نظر جهت جلوگیری از رسوب باید در دمای بالای ۶۵ درجه سانتیگراد نگه داشته شوند. این نوع از ذوب کن ها برای جمع آوری مقادیر کم شان های قدیمی و یا سرپوش ها مناسب نیستند و این سیستم به دلیل لوله کشی مورد نیاز جهت گردش بخار برای نصب بسیار گران قیمت است.

استخراج موم عسل به وسیله حلال های شیمیایی

موم عسل را می توان با استفاده از حلال های شیمیایی استخراج کرد . برای این کار، شان های قدیمی با مواد چرب مانند بنزین، استون، تولون یا تری کلرد اتیلن آغشته می شوند. این روش در لابراتورها کاربرد دارد. همچنین در ساخت موم جهت فشردن آخرین قطره موم، از مواد ته نشین شده ای که پس از فشار باقی مانده اند، مکررا مورد استفاده قرار می گیرد اما موم به دست آمده به این روش را معمولا به دلیل دارا بودن مقادیر کمی از حلال ها نمی توان در کندو استفاده کرد

استخراج موم عسل با استفاده از لوازم الکتریکی

زنبور دار با این روش دیگر مجبور به بریدن شان ها قبل از به عمل آمدن آن ها نمی باشد چهار چوب ها و شان ها، بین دو بشقاب آهنی عمودی که با لوازم گرم کننده الکتریکی تنظیم شده قرارداده می شوند. یک میله این دو بشقاب را به هم فشرده و به این ترتیب موم ذوب شده، وارد گیرنده ای می شود. بعد از اینکه تمامی موم ذوب شده، بشقاب ها باز شده و تفاله ی پیله ها و تفاله ی موم ها وارد تانکر دیگر می شوند. به خاطر مدلشان، این نوع از ماشین ها قادرند در عرض یک ساعت ۳۰ تا ۸۰ چهار چوب را عمل بیاورد.

  • ۹۷/۱۲/۰۸
  • حمیدرضا کریمی

استخراج عسل

عسل

موم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی