کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

در این وبلاگ میخواهم به شما نکات کاربردی و اصولی درباره پرورش زنبور عسل آموزش دهم همراه من باشید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

زنبورداری آبان ماه

در زنبورداری آبان ماه هوا در ایران مرکزی بتدرج سرد می شود به طوریکه در اغلب نقاط زنبورها از نیمه دوم این ماه کم کم به خوشه زمستانی می روند.

فقط بعضی از روزها که هوا آفتابی و کمی گرم تر شده باشد از موقعیت استفاده کرده خوشه زمستانی و کندوهایشان را ترک می کنند و پرواز کوتاه مدتی برای دفع مدفوعشان انجام می دهند. در شمال ایران هنوز هوا آنقدر سرد نشده که زنبورها را به خوشه زمستانی بفرستد. کمی دیرتر یعنی در آذر ماه ممکن است برای مدت کوتاهی به خوشه بروند . اغلب سال ها اصلا به خوشه نمی روند چون هوای زمستانی منطقه ملایم است.
فقط روزهایی که برف روی زمین نشست خوشه زمستانی به مدتی کوتاه تشکیل می گردد ولی به محض آفتابی شدن هوا حتی در حالی که برف نسبتا زیادی هم روی زمین نشسته خوشه باز شده و زنبورها به خارج از کندو می روند و پروازمی کنند. تخم ریزی ملکه هم بعضی از سال ها در شمال قطع نمی گردد و ملکه در زمستان با نسبت خیلی کمتر از بهار و تابستان به تخم ریزیش ادامه می دهد. در روزهای برفی به مدت کوتاه تخم ریزی قطع شده ولی به محض خوب شدن هوا از سرگرفته می شود. این نکته خیلی مهم باید همیشه یاد زنبوردارها باشد که هر وقت زنبورها کنار آب برای آوردن آن به کندو دیده شدند معنایش اینست که هنوز در جمعیت تخم و لارو وجود دارد. در استان های جنوبی کشور ما که در کنار خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند هوا هرگز آنقدر سرد نمی شود که زنبورها به خوشه زمستانی بروند.در این استان ها زنبور عسل  تقریبا وجود ندارد. مدتی است رسم شده که زنبوردار های سایر استان های کشور در زمستان جمعیت هایشان را برای تقویت زمستانی به آنجا حمل می نمایند. ولی نوعی زنبور محلی در بعضی از نقاط آن به صورت وحشی به نام APISFLOREA زندگی می کنند و اهالی از آنها با همان حالت وحشی بهره برداری می نمایند. این نوع از زنبورها در سبزوار و چابهار دیده شده است. از اواخر آبان ماه زنبوردار دیگر کاری با زنبورها و جمعیت آن ندارد.

تصفیه موم ها در زنبورداری آبان ماه

 اگر تاکنون موم ها را ذوب و تصفیه نکرده بیش از این وقت را تلف نکند تا لاروهای پروانه های موم خوار که به انتظار فرصت نشسته اند به جان موم ها افتاده و آن را بخورند. هم در سطح جهانی و هم در کشور ما امروزه نه تهیه جمعیت مسئله است و نه کندو نه ملکه و نه عسل، ولی موم مسئله ایست که تقریبا همه کشورهای جهان گرفتار کمبود آن هستند. تاکنون تا آنجا که مقدور است به زنبوردارها توصیه می شود که فروش عسل با موم به هر دلیلی که باشد خطاست. هر کیلو موم که همراه عسل و به قیمت عسل می فروشند در مقابل باید در بازار همان مقدار موم را به قیمت سه برابر بخرند. این کار از نظر اقتصادی نا معقول است .

زنبورداری آبان ماه

چگونگی شناسایی جمعیت های قوی در زنبورداری آبان ماه

در جریان سال زنبوردار هر مقدار عسل که به دفعات از هر یک از کندوهایش محصول گرفته باشد، در شناسنامه تک تک آنها با تاریخ برداشت نوشته است. در زنبورداری آبان ماه هر یک از شناسنامه ها را با کمال دقت بررسی و جمع مقدار عسلش را حساب کرده در شناسنامه می نویسد. با استفاده از شناسنامه ها جمعیت هایی که بیشترین عسل را آورده اند می شناسد و در سال و سال های آینده تنها از همین کندوها بچه چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی می گیرد و تنها به نرهای همین جمعیت های پر محصول اجازه زنده ماندن برای جفتگیری با ملکه هائی که متولد خواهند شد را می دهد.
تا تنها جمعیت های فعال و عسل آورنده اش ازدیاد یابد و از تولید مثل جمعیت های کم محصول و غیر اقتصادی جلوگیری شود. بدین وسیله مقدار محصول زنبورستانش را سال به سال بالا تر می برد.
البته شرایط اصلی کار و موفقیت اینست که در محیطی که کندوها قرار دارند شهد و گرده گل به مقدار زیاد و به مدت هر چه بیشتر وجود داشته باشد. در مناطق کم شهد قوی ترین و بهترین جمعیت ها هم نمی توانند عسل جالبی به کندویشان بیاورند.

شناسایی و تبدیل جمعیت های نیش زن به جمعیت آرام و فعال در زنبورداری آبان ماه

زنبوردار باید جمعیت های نیش زن با استفاده از شناسنامه هایشان بشناسد. جمعیت های نیش زن اغلب از نژادهای مخلوطی بوجود می آیند و معمولا تنها در یک نسل پرمحصولند. در نسل های بعدی مقدار محصولشان به شدت پایین می آید. کار کردن با چنین جمعیت ها مشکل بوده و همیشه همراه با نیش خوردنهای فراوان است. به طوریکه اغلب باعث رو گردان شدن زنبور داران از این شغل می گردد و به اصطلاح معروف عطایشان را به لقایشان می بخشند. به ویژه اگر تعداد جمعیت های نیش زن در زنبورستان زیاد هم باشد. تنها چاره این وضع تعویض ملکه اش با یک ملکه که از یک جمعیتی آرام، خوب و فعال و از نژاد خالص بوجود آمده باشد است. اگر تعویض در اوایل بهار انجام شود جمعیت دو ماه بعدش آرام خواهد شد و اگر در پاییز عملی شود از اواخر اردیبهشت دیگر از نیش زدنشان خبری نخواهد بود.

زنبورداری آبان ماه زمان بسیار مناسبی برای مطالعه زنبوردار است

 زنبورداری آبان ماه تا اوایل اسفند زنبوردار تقریبا بیکار است و وقت کافی برای مطالعه کتاب های قابل اعتماد زنبورداری در اختیار دارد. مطالعه کتاب های خوب برای زنبوردار با ذوق از واجبات کارش در زنبورداری است. بدون مطالعه پیشرفت و بهتر کردن وضع و کار غیرممکن است. زنبورداری امروزه به صورت علمی در آمده و دیگر تنها شغل نیست که از پدر یا همسایه ها یاد گرفته شود. علم است و یاد گرفتن آن تنها یک راه دارد و آن هم مطالعه می باشد و یاد گرفتن راه های اجرای آنها از پدر و یا همسایه ها تنها امور ابتدائی زنبورداری را می توان یاد گرفت. زنبوردار بی مطالعه به ناچار یک عمر در نقطه ای که هست در جا می زند بدون اینکه حتی بفهمد که در حال در جا زدن است.

بهترین زمان برای وزن کردن و آگاهی از کندو ها و یادداشت برداری در زنبورداری آبان ماه است

 از این زمان به بعد وزن کردن هر دو هفته یکبار بدلیل بیکاری برای زنبوردار به راحتی ممکن است. اگر تعداد کندوها زیاد باشد لازم نیست همه آنها را در یک روز وزن کند. می تواند در ۲ یا ۳ روز این کار را انجام دهد ولی همیشه تاریخ وزن کردن را باید در یادداشت ها قید کند. مقایسه هر بار وزن با وزن قبلی زنبوردار را از وضع داخلی کندوها کم و بیش آگاه می کند. مثلا هرگاه تفاوت وزن یک کندو با وزن دفعه پیش زیاد باشد معنایش اینست که به وسیله جمعیت های دیگر غارت شده است. در این حال زنبوردار پس از یک کنترل سریع با آویزان کردن ۲ شان پر از عسل داخل آن و تنگ کردن سوراخ پروازش می تواند جمعیت را از مرگ حتمی از گرسنگی در وسط زمستان نجات دهد.

زنبورداری آبان ماه

چکیده کارهای زنبورداری آبان ماه :

  • زنبورها در ایران مرکزی و غربی معمولا از نیمه دوم این ماه خوشه زمستانی را تشکیل می دهند و تا اوایل بهار داخل آن به زندگیشان ادامه می دهند.
  • زنبورها در استان های جنوبی دریای خزر خیلی از سال ها در زمستان به خوشه نمی روند و ملکه هم  تخم ریزیش را قطع نمی کند.
  • هرزمان زنبورها را کنار آب در حال مکیدن دیدید معنایش اینست که در کندو تخم و لارو وجود دارد و ملکه هنوز مشغول تخم ریزی است.
  • برخی از زنبورداران کندوهایشان را در زمستان به جنوب ایران کوچ می دهند و از نتیجه اش راضی هم هستند.
  • اگر موم ها را تاکنون تصفیه نکرده اید حتما این کار را فوری انجام دهید.
  • میزان محصول عسل کندوها را محاسبه و پر محصول ترین جمعیت هایتان را بشناسید.
  • ملکه جمعیت های نیش زن را در بهار و یا حالا پیش از آنکه به خوشه روند عوض کنید.
  • از مطالعه کتاب های خوب زنبورداری غفلت نکنید.
  • وزن کردن هر ۱۵روز یکبار کندوها از مهر ماه تا اول فروردین شما را از  بعضی از پیش آمدهای غیر منتظره داخلی کندوها می تواند آگاه نماید.
  • ۹۸/۰۱/۲۱
  • حمیدرضا کریمی

زنبورداری

زنبورداری آبان ماه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی