کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

کلبه زنبورداری

آشنایی با زنبورداری

در این وبلاگ میخواهم به شما نکات کاربردی و اصولی درباره پرورش زنبور عسل آموزش دهم همراه من باشید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

زنبورداری دی ماه

زنبورداری دی ماه هم مثل ماه آذر کم کارترین ماه سال برای زنبوردار است.

در زنبورداری دی ماه نباید دست به ترکیب کندوها و جمعیت ها زد. فقط برای بازدید و بررسی وضع آنها از راه سوراخ پرواز می توان به کندوها نزدیک و آنهایی که ناراحتی نشان می دهند و یا مشکوک به نظر می رساند شماره هایشان را یادداشت نموده ولی تا مساعد شدن موقتی هوا کاری به کارشان نداشت. دی و بهمن سردترین ماه های سالند. اسفند ماه در بعضی از سال ها و یا در برخی از نقاط سرد است. به هیچ وجه نباید آرامش جمعیت های سالم در داخل کندو که از آرامش کامل زمستانی برخوردارند را برهم زد.
میلیون ها سال است زنبور عسل روی زمین فعالیت می کند. زمانی که از انسان نه خبری بود و نه اثری ، تمام این مدت را بدون دخالت و کمک انسان زمستان های سرد را داخل سوراخ های درختان در جنگل ها و حفره های سنگ ها گذرانده است. برای اینکه از هوای سرد زمستانی آسیبی نبیند در داخل سوراخ ها و حفره ها به همدیگر سخت چسبیده گلوله و یا خوشه ای را تشکیل دادند که داخل آن گرمای مورد نیاز زمستانیشان را تولید و تامین می کردند بطوری که عوامل خارجی نتوانند آنها را از بین ببرند. به زبان دیگر با سختی ها و ناراحتی های طبیعت توانستند بدون دخالت انسان کنار آمده و از زمستان های سرد و حتی یخبندان در تمام میلیون ها سال گذشته جان سالم بدر برند. بررسیاین موضوعمی دهد که در زمستان بهتر است کاری بکار زنبورها نداشته و آنها را به حال خودشان گذاشت. این درس را انسان از طرز طبیعی زمستانگذرانی زنبورها در حالت وحشی یاد گرفته و همان طور هم باید با وی رفتار کند. کنترل هفتگی سوراخ های پرواز را باید بدون دست زدن به کندوها انجام داد و هنگام بررسی وضع داخلی آنها در هوای گرم و آفتابی تا آنجا که ممکن باشد از ایجاد سر و صدا و یا رفتار خشن با زنبورها جلوگیری کند.

تنظیم سوراخ پرواز کندو در زنبورداری دی ماه :

سوراخ پرواز بهتر است سراسری و متحرک با ارتفاعی کمتر از ۷ میلیمتر باشد تا بتواند مانع ورود موش های خیلی کوچک به داخل کندو گردد. متاسفانه در کندوهای ساخته شده در ایران این موضوع نه تنها رعایت نمی گردد بلکه تاکنون اصلا ناشناخته است. استفاده از آن به ویژه در نقاط مرطوب یکی از راه های نجات از قارچ زدگی زمستانی شان ها در داخل کندو است و به علاوه اگر به دلیلی مرگ و میر زمستانی زنبورها در کندوهایی که سوراخ پرواز متحرک سراسری دارند آنقدر زیاد باشد که کف آن را پوشانده و از راه خروج و ورود زنبورها را مسدود نماید. تنها با یک میله سر کج می توان زنبورهای مرده را بیرون کشیده تا هوای کافی به زنبورها برسد و خفه نشوند و یا با قرار دادن یک صفحه نایلونی و یا تخته سه لا در کف کندو در مهر ماه همین کار راحت تر انجام می گیرد. بدین طریق که با برداشتن کامل تخته ای که سوراخ پرواز را تشکیل می دهد.

زنبورداری دی ماه

نایلون یا تخته سه لا را براحتی بیرون کشیده از طرز محل ریخته شدن زنبورهای مرده وضع جمعیت را حدس زد و یا با دیده شدن جسد ملکه بین آنها از بی ملکه بودنشان مطلع شد. سپس صفحه نایلونی و یا تخته سه لا را تمیز کرده به آرامی دوباره در کف کندو گذاشته و تخته پرواز متحرک را به محل اولیه اش برگرداند و این کار را هر هفته و یا هر چند هفته یکبار تکرار کرد. البته همه اینها باید بدون ایجاد سر و صدا و با آرامی و ملایمت کامل انجام گیرد. تا زنبورها ناراحت نشده و خوشه زمستانی را ترک نکنند که در این حال تلف خواهند شد. هر زنبور که در سرمای زمستانی خوشه را ترک کند محکوم به مرگ است.

در روزهای نسبتا گرم این ماه اگر جلوی سوراخ پرواز فعالیتی ندیدید و خواستید از زنده بودن جمعیت آن مطمئن شوید ۲ کار می توانید بکنید:

از راه سوراخ پرواز یک لوله لاستیکی یا پلاستیکی را به داخل کندو فرستاده سر دیگرش را به گوشتان نزدیک کنید. اگر جمعیت زنده بود صدایش را خواهید شنید.

به یکی از دیواره های کندو گوشتان را چسبانده و با پشت انگشت ها چند ضربه نسبتا ملایم به دیواره دیگر آن وارد کنید. از جمعیت زنده در مقابل هر ضربه صدائی واضح ولی کوتاه شنیده خواهند شد.

زنبورداری دی ماه و کارهایی که یک زنبوردار باید بداند

موم های تصفیه شده و قالب زده را تحویل کارخانه قالب زنی موم که خوشبختانه امروزه چند عدد از آنها در ایران مشغول کار می باشند داده و باید به اندازه نیاز سالیانه ورقه های موم قالب زده برای استفاده در بهار سال آینده تحویل گرفت. در بهار و گرما گرم فعالیت جمعیت ها زنبوردار وقت کافی برای تهیه آن ندارد بخصوص آنکه همه زنبوردارها هم در بهار به دنبال آن می روند در نتیجه تهیه اش مشکلتر می شود. با ورقه های موم پرچ شده ای که تازه خریداری شده و یا از قبل در انبار بود باید به اندازه کافی دیواره درست کرده برای زمانی که جمعیت ها در بهار در حال رشد و یا ازدیادند آماده داشت. در زنبورداری دی ماه کندوهائی خالی و معیوب را تعمیر و آماده بهره برداری نموده، کندوهایی که بعد از متحد کردن دو جمعیت خالی و یا زنبورهایشان تلف شده اند را تمیز و در صورت نیاز تعمیر کنید. شناسنامه های کندوها را که از اول فروردین قابل استفاده خواهند بود خط کشی و باید آماده کرد. با این شناسنامه ها می توان از اوضاع زندگی هر جمعیت آگاه شد بدون اینکه باز کردن کندویش لازم باشد. شناسنامه های سال پیش جمعیت ها را با دقت کامل و موشکافی مطالعه کرده و پس از مقایسه با سالنامه های سال پیشتر و نتیجه گیری از وضع فعالیت آنها ۱۰ عدد از فعالترین و آرامترین جمعیت ها را انتخاب کرده و در ازدیاد جمعیت ها در سال آینده تنها از همین ها استفاده می کنند. درباره مطالعه کتاب ها زنبورداری باز هم سفارش می کنم. بدون مطالعه ممکن است یک زنبوربان شد ولی زنبوردار شدن غیر ممکن است حتی اگر تعداد کندوهایتان ۵۰۰ عدد و یا خیلی بیشتر باشد. مطالعه و عمل مثل دو پای یک انسانند و می دانید که انسان با دو پا خیلی بهتر می تواند راه برود و حتی به سرعت بدود تا شخصی که یک پایش را بریده باشند.
زنبورداری آبان ماه ، زنبورداری دی ماه

چکیده کارهای زنبورداری دی ماه  :

  • وضع داخلی کندو ها را تنها از راه سوراخ پرواز هر هفته بررسی کنید و دست به ترکیب جمعیت ها و کندوها نزنید.
  • در صورت اجبار به باز کردن کندو در یک روز آفتابی زنبورداری دی ماه ، از ایجاد سر و صدا احتراز نموده و این کار را در نهایت آرامش ولی سریع انجام دهید.
  • سوراخ پرواز متحرک و سراسری کمک بزرگی در زنبورداری است.
  • در روزهای گرم زنبورداری دی ماه اگر در سوراخ پرواز فعالیتی دیده نشد، کندو را کنترل نموده و از زنده بودن زنبورها مطمئن گردید.
  • موم های پرچ شده و قالب زده را خریداری و برای مصرف در بهار انبار کنید.
  • کندوهای خالی و معیوب را تعمیر نمائید.
  • همه ادوات و وسایل کار را برای استفاده در بهار آینده تمیز کنید.
  • شناسنامه های جمعیت ها را برای استفاده در سال آینده به منظور تولید و پر بارترین جمعیت ها را برای استفاده در سال آینده به منظور تولید ملکه های خوب و نرهای قوی تعیین نمائید.
  • ۹۸/۰۱/۲۲
  • حمیدرضا کریمی

زنبورداری

زنبورداری دی ماه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی